Wat is leer- en gedragscoaching?

Leer- en gedragscoaching is meer dan alleen oefenen en bijles. Elk kind bij Klassekind is een puzzeltje en heeft passende ondersteuning nodig op het gebied van leren of gedrag. Er wordt gebruikt gemaakt van verschillende methodieken en inzichten omdat ieder kind in eigen tempo en op een eigen manier leert. Dit kan op het gebied van gedrag of leren zijn. Bijvoorbeeld spellingsproblemen, automatiseren en memoriseren van de tafels, weinig inzicht in een tekst hebben, moeite hebben met plannen van huiswerk/ toetsen of niet goed kunnen concentreren.

 

Tijdens de begeleiding wordt gewerkt volgens de 7 stappen van de begeleidingscirkel van Beeld en Brein. https://beeldenbrein.nl/de-zeven-stappen-begeleidingscirkel-helpt-bij-leren/

Op basis van een ondersteuningsvraag wordt een begeleidingsplan met concrete doelen gemaakt. De begeleiding kan thuis of op school plaats vinden. Er wordt begeleid vanuit maatwerk maar er zijn ook vaste pakketten mogelijk. 

 

De begeleiding is vaak gericht op de executieve functies. Deze term is uit het Engels vertaald. To execute betekent 'doen' of 'uitvoeren'. De executieve functies zijn aansturings- en regelfuncties van het brein, die ervoor zorgen dat we ons gedrag en gedachten bewust kunnen sturen. Je hebt ze nodig in de dagelijkse praktijk en bij het leren. Meer informatie is hier te vinden: https://www.klassekind.nl/professionals

Methodieken

 

  • Teken je gesprek
  • Kinderkwaliteitenspel
  • Cooperatieve spellen en activiteiten
  • RET 
  • Matrixmethodiek
  • Social stories 
  • Wijzer in executieve functies (WIEF)
  • De Leerkuil
  • Mindsetmethodiek Carol Dweck
  • Helpende gedachten
  • Conceptmap
  • Tekstbegrip strategie
  • Geef me de 5
  • Stoplichtkaartjes methode
  • Ralfi lezen
  • Taal in blokjes
  • Rekensprint

Tevens ben ik gecertificeerd Jeugd Breincoach en trainer Leren Leren. En heb ik verschillende coach opleidingen gedaan.